Search Engine Marketing w skrócie SEM oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych. Na działania SEM składa się bardzo wiele mniejszych prac związanych z promocją naszej strony internetowej takich jak płatne kampanie linków sponsorowanych w wyszukiwarkach, pozycjonowanie strony w naturalnych wynikach wyszukiwania, optymalizacja strony dla potrzeb wyszukiwarek internetowych, optymalizacja płatnych kampanii reklamowych dla zwiększenia skuteczności linków sponsorowanych i wiele innych.
Najczęściej stosowanym działaniem po optymalizacji i pozycjonowaniu z jakim spotykają się właściciele stron internetowych są boksy sponsorowane wraz z płatnymi linkami zamieszczanymi w wyszukiwarkach internetowych.
Zeletą działań SEM jest to że bardzo szybko widzimy efekty prowadzonych kampanii reklamowych niestety nie zawsze wiąże się to z jakością i nie zawsze prowadzone działania są skuteczne. Efektywność płatnych boksów reklamowych zależy od wielu czynników, bardzo często wymaga zgłębienia wiedzy z dziedziny jaką zajmuje się nasz klient, poznania jego konkurencji a także posiadania branżowych danych z wyszukiwarek o tym kto i jak wyszukuje a najważniejsze: co wyszukuje.
Wszystko to wymaga dobrej współpracy pomiędzy osobą która pozycjonuje stronę a osobą, która zarządza marketingiem, handlem i sprzedażą w danej firmie. Niestety obie strony w czasie pozycjonowania muszą włożyć sporo wysiłku zarówno w przygotowania strony, dopracowanie oferty, monitorowanie skuteczności prowadzonych działań itd. Czasami wszystkie te działania udaje się skoordynować i często kończą się one mniejszym lub większym sukcesem. A na jak długo - o tym decydują już obie strony.
Z pozycjonowaniem sprawa wygląda następująco: wszyscy wiedzą jak to się robi, ale mało komu chce się tyle pracy wkładać w stronę i czekać na efekty.